>Strona główna >>HKD >>>linia Werbkoiwce-Gozdów-Hrubieszów

>>>

Stację Werbkowice Wąsk. opuszczamy omijając szerokim łukiem halę parowozowni i pozostałości trójkąta tworzonego przez zbiegające się linie z Gozdowa, Łaszczowa i tor łącznikowy. Kierując się wzdłuż szlaku kolejki i toru cukrowniczego, po przebyciu kilkuset metrów dochodzimy do zdewastowanej nastawni.
   Nastawnia stacji Werbkowice Wąskotorowe.

( lipiec 2001)

To co pozostało po urządzeniach SRK w pomieszczeniu na 1 piętrze nastawni. Dziś w tym miejscu znajduje się jedynie dziura w podłodze.

Po minięciu nastawni naszym oczom ukazuje się semafor wjazdowy stacji Werbkowice Wąskotorowe.
   Widok z pobliża nastawni w kierunku Gozdowa. Po lewej tory bocznicy cukrowni "Werbkowice".

( lipiec 2001 )

Kilkaset metrów dalej, za zakrętem w lewo znajdziemy pozostałości mostu nad rowem odwadniającym podnóże nasypu LHS i linii 72.
   Most pomiędzy cukrownią i stacją wąskotorową w Werbkowicach.

Następnie za mostem tor skręca nieznacznie w prawo i po przecięciu szosy Zamość - Hrubieszów zostawia po lewej stronie tor cukrowniczy oraz ogrodzony płotem teren cukrowni "Werbkowice". Do początku lat 80 cukrownia posiadała jeszcze swój tor wąski, lecz obecnie próżno szukać jego pozostałości. Przez następny kilometr tor biegnie wzdłuż wysokiego wału odstojnika cukrowniczego.
    Widok ze stromej skarpy wału odstojnika na przejazd z drogą polną Werbkowice - Gozdów.

( sierpień 2003 )

Tor w pobliżu odstojnika cukrowni

( 01.05.2005 )

Po minięciu wału odstojnika tory kolejki skręcają w prawo i trawersując po zboczu pradoliny Huczwy pozostawiają po lewej stronie najpierw grupę starych odstojników cukrowni, a następnie mniej lub bardziej podmokłe łąki z pozostałościami średniowiecznego grodziska.
  /02.05.2006/
  /03.05.2006/
   Tor trawersujący nad pradoliną Huczwy okolicach Gozdowa. W oddali po prawej widać zabudowania Cukrowni "Werbkowice".

( 1.05.2005 )

Tor w końcu skręca znowu nieznacznie w prawo i prowadząc pod górę wchodzi między pozostające do tej pory na wzniesieniu po prawej zabudowania wsi Gozdów.
Przez kolejny kilometr tor wije się pomiędzy wiejskimi zabudowaniami. Idąc za szlakiem kolejki docieramy do stacji w Gozdowie, dawnego węzła i centrum HKD.
   Stacja w Gozdowie, widok spod dworca na południe. Obecnie pozostały tylko tory: główny zasadniczy i główny dodatkowy. Nie znajdziemy już śladów po warsztatach i parowozowni.

( sierpień 2003 )

Dworzec w Gozdowie. Na szczęście jeszcze zamieszkały.

( sierpień 2002 )

Widok spod dworca w stronę północną. Kilkaset metrów dalej rozwidlały się tory do Uchań i  Brodzicy.

( sierpień 2003 )

Po opuszczeniu stacji w Gozdowie pozostały jeszcze tor do Hrubieszowa prowadzi brzegiem lasu na wschód. Po ok. 2 km szlak kolejki wychodzi na pola i kierując się znów w stronę obniżenia doliny Huczwy przecina drogę Gozdów - Brodzica.
Po kilku kilometrach tor dociera do zachodnich krańców zabudowy wsi Brodzica. Tam właśnie nieopodal ostrego zakrętu drogi Brodzica - Hrubieszów znajduje się przystanek kolejki.
   Przystanek w Brodzicy, widok z toru szlakowego w stronę Hrubieszowa.

( sierpień 2003 )

Jedynymi zabudowaniami na przystanku są: betonowa wiata...
   ... i szalet.
  Brodzica , (sierpień 2006)
Kilkaset metrów dalej za przystankiem znajduje się największa budowla inżynieryjna na tej linii - most na Huczwie.
    Widok na przęsło przerzucone nad korytem Huczwy.

( sierpień 2002 )

Widok z góry na tę konstrukcję, niestety pozbawioną już jednej odbojnicy.

( sierpień 2003 )

Przy odrobinie szczęścia można znaleźć jeszcze stare szyny z 1915 roku, czyli pochodzące zapewne jeszcze z czasów budowy kolejki.

Cała budowla to kilka przęseł przerzuconych nad szeroką terasą zalewową Huczwy.

( sierpień 2002 )

Ta długa blachownicowa konstrukcja przechodzi w końcu w nasyp przecinający dolinę Huczwy.

Za mostem tor szerokim łukiem skręca w prawo i kieruje się w stronę hrubieszowskiej dzielnicy Sławęcin.

(sierpień 2006)
Wchodząc na teren Sławęcina, tor przecina szosę Hrubieszów - Nieledew (uwaga! wciąż zachowały się tam znaki "strzeż się pociągu", krzyże św. Andrzeja oraz kolejowe "sierżanty"). Za drogą tor skręca w prawo i kierując się wzdłuż ulicy Dwernickiego łagodnym spadkiem dociera do stacji Hrubieszów Wąskotorowy.
   Semafor wjazdowy stacji Hrubieszów Wąsk. Dalej zaczyna się porośnięta sporymi krzewami głowica rozjazdowa.

( sierpień 2002 )

Równia stacyjna, na której obecnie znajdują się już tylko tory główny zasadniczy i główny dodatkowy.

Magazyn  z własną rampą ładunkową na stacji Hrubieszów Wąsk.

Okazały budynek dworca hrubieszowskiej stacji Wąsk. Niedawno wisiała jeszcze na nim tablica z nazwą stacji, po której pamiątką jest widoczna na frontowej elewacji jaśniejsza plama.

( sierpień 2002 )

Budynek wieży ciśnień  w Hrubieszowie Wąsk.

Kolejny magazyn stacyjny  z własną rampą ładunkową.

W 2003 roku ktoś (na szczęście) oczyścił nieco równię stacji Hrubieszów Wąsk. odsłaniając m.in. kolejne zarośnięte do tej pory wysokimi trawami rampy.

( sierpień 2003 )

Przedwojenny budynek zarządu HKD (obecnie siedziba kilku sklepów).  Kilkadziesiąt metrów za nim znajduje się ostatni rozjazd i kozioł oporowy kończący pozostałą jeszcze linie Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej.